"Sigarayı bırakmak için düşünsel boyutta bir tavsiye"

Merhabalar,


Sigarayı bırakmak isteyen insanların birçok metot denediklerinin hepimiz farkındayız. Bu yöntemlerin bazıları başarıyı yakalamanızı sağlarken bazıları çabanızın kısa ömürlü olmasına sebep oluyor. Çünkü genel kanı sigaranın asla bırakılamayacağı sadece ara verilebileceği yönündedir. Yani bir kez sigaraya başlamış bir kişinin sigarayı bırakmış bile olsa ona yeniden başlamaya aday (daha teşne) olduğu düşünülür. Birçok bırakma denemesi yapmış kişi de bunu fark etmiştir zaten.

Konuya girmek gerekirse, düşünsel boyutta bir tavsiye diyerek ne demek istediğimi açıklamak istiyorum. Sigarayı bırakmaya yönelik taktik ve tavsiyeler genelde maddi(fiziksel) yöndedir. Yani sigarayı sağlığınız için bırakırsınız (ki en temeli bu), cebinize kalacak para için bırakırsınız, insan ilişkilerinizi, toplulukla olan bağlantılarınızı daha olumlu hale getirmek için bırakırsınız, ailenizin sağlığı için bırakırsınız vs. Bunlar çoğunlukla maddi sebeplerdir. Yani elle tutulur, gözle görülür sebepler. Benim söyleyeceğim şey ise biraz daha düşünsel boyutta, düşünsel tatmin içeren bir bakış açısından ibaret. 

Aklınıza sigara içmekle ilgili bir istek düştüğünde bunu aklınıza getirerek o düşünceyi geriye döndürebilir, engelleyebilirsiniz. (yani en azından ben öyle düşünüyorum) İçinizden, "ulan bu sigara fiziksel bir bağımlılık; kimyasal boyutu var: el, dudak ve duman boyutu var: bütün bunları düşünsel bir şekilde nasıl engelleyeceğiz ki?" şeklinde bir düşünce geçirdiğinizin farkındayım. Fakat düşünsel boyutta kafasından çıkardıktan sonra bir daha sigaraya elini dahi sürmeyen insanların da var olduğunu hepimiz biliyoruz, o sebeple mızmızlanmayalım lütfen.

Gelelim ne düşüneceğimize. Aklınıza sigara geldiğinde etrafınıza bakıp, sizden şunu düşünmenizi istiyorum; "kimler sigara içiyor?"

Kimler sigara içiyor?

Etrafınıza baktığınızda göreceğiniz şeyleri sıralayalım.

1) %99 oranında düşük gelirli bireyler
2) Çoğunlukla gençler
3) Toplumun ezilmiş ve ezilmekte olan katmanlarındaki bireyler
4) Zor nefes aldığı halde sigarayı bir emzik gibi taşıyan yaşlılar

Buraya belki birkaç şey daha eklenebilir fakat düşüncemi açıklamam için yeterli olacaklarını düşünüyorum. İkinci bir soru soracağız kendimize; "Neden sigara içiyorlar?"

Neden sigara içiyorlar?

Bu sorunun yanıtı belki bir anket yapılarak daha net şekilde ortaya koyulabilir ama birkaç şey sıralamakta fayda var;

1) Küçük yaşta bir şekilde bağımlı oldukları için (belirsiz neden)
2) Merak ederek başlayıp bağımlı oldukları için
3) Bir yetişkinlik belirtisi olarak algıladıkları için
4) Hayata karşı bir kaçış rampası olarak gördükleri için (bir sigaramız var ya ona da karışmayın)

Peki ne demeye çalışıyorum?

Şunu ifade etmeye çalışıyorum arkadaşlar. Toplumda sigara içen insanların mantıklı bir açıklama yapma ihtimalleri yok. Çünkü sigara sağlığınıza zararlı. Eğer sigaranın herhangi bir zararı olmasa (faydasının olup olmaması önemli değil) fiyatının ne olduğuna kimse bakmadan onu tüketmeye can atacaktır. (bağımlılar için diyorum) Bu durumda da mantıklı bir açıklama yapabilirler. Parasını kazanıyorum, bana bir zararı da yok içerim diyebilirler.

Ama zararı var arkadaşlar. 2016 yılı haberine göre ülkemizde her yıl 120 bin kişi sigaraya bağlı hastalıklardan yaşamını yitiriyor. Bununla beraber 2015 yılındaki bir habere göre Her Yıl 4.5 Milyon İnsanın Ölüm Nedeni 'SİGARA' kaynaklı.30 yıl içinde ise bu rakamın 10 milyona çıkması bekleniyormuş. Gerisini siz hesap edin. 

Düşünmenizi istediğim şeyi artık söylesem iyi olacak. Sigara içme isteğiyle cebelleşmeye başladığınız anda sigarayı toplumda düşük gelirli insanların saçma ve geçersiz sebeplerle tükettiğini aklınıza getirin. Zengin ve kalburüstü insanlar sigaradan olabildiğince uzak dururken dar gelirli bir vatandaşın sigaraya adeta bir hayat kurtarıcı gibi sarılmasının mantıksızlığını idrak edin. Etrafınızdaki insanları görün, ellerinde amaçsızca taşıdıkları sigaranın onlara hiçbir faydası olmadığını hatırlayın. Sigaranın sizin önceliklerinize tecavüz ettiğini bilin. Bir yemeği sigara içebilmek için değil de, onun lezzetini alabilmek için yiyin. Bir içeceği sigaraya yancılık yapsın diye değil de sadece o içeceği tüketmek, tadına varmak istediğiniz için için. Önceliğiniz sigara olmasın. Dışarıya çıkarken önce cebinizi yoklamayın çakmak ve sigara için. Sizi az bir ücretle çalışmaya mecbur etmiş sistemin tam da göbeğindeyken, o sistemin yarattığı stresi yine o sistemin size stres giderici olarak dayattığı sigara ile gidermeye çalışmayın. Çünkü kazandığınız paranın büyük bölümünü sağlıklı gıdalar tüketmek, iyi giysiler giymek, kültür üretmek ve kültürlenmek için harcamak yerine sigaraya harcamanız sadece sisteme fayda sağlar. Sizi attan ve ottan ayıran özelliğinizi idrak etmenizi engeller, sistemi sorgulamanızı engeller, sadece öğretilmiş bir şey gibi sizden öncekilerle aynı şeyleri tekrarlayıp küçük bir dişli parçası gibi görevinizi tamamlayıp gitmenizi ister. Dünya aslında bu kadar basitken, sigara tüketerek onu anlamaktan kendinizi alıkoymayın.

Düşünsel boyuttaki tavsiyem budur. Bunları aklınızdan bir geçirin. Neden tüm yaşamınızı sigaraya göre dizayn ettiğinizi sorgulayın. Neden bir kafeye gittiğinizde, hava sıcak olduğu için değil de sigara içebilmek için açık bir alan aradığınızı sorun kendinize. 

Bir de şunu sormanızı istiyorum kendinize;

"Sigarayı çok seviyorsunuz diyelim. Buna rağmen sigara içmek bir tercih değil de bir zorunluluk olsaydı(yani yasalar size bunu dayatsaydı) yine de hiç sorgulamadan bunu uygular mıydınız?" Her yemekten sonra sigara zorla içirilse, her sıcak ya da soğuk içeceğin yanında zorla yaktırılsa, her mola verdiğinizde ağzınıza sigara sokuşturulsa emin olun bunu sorgulamaya ve uzaklaşmaya başlarsınız. Ama farkında değilsiniz bu söylediklerimin hepsini bilinçli olarak siz yapıyorsunuz kendinize. Yapmayın...

Okuduğunuz için teşekkür ederim.

"Sigara Dostunuz Değildir."
















Yorumlar

  1. Bir de inanç boyutu var. İnançlarımız bizi kötülüklerden alıkoyar ve güzel şeyler yapmamızı sağlarlar.

    Bu konuyla ilgili bazı yazılar paylaşmıştım. Okumak isteyenler bakabilir.

    http://nimeti-islam.blogspot.com.tr/search/label/Sigara

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi akıcı ve anlaşılır bir dille ifade etmeye özen gösteriniz. Küfür ve kötü söz kullanmayınız.