Youtube'da en yaygın iki yorum tipi üzerine gündelik düşünceler...
Merhabalar.
Tahmin ediyorum sizler de insanlığın geri kalanı gibi youtube içeriklerinden faydalanırken yorumlardan uzak kalamayanlardansınız. ("kalamayanlardansınız" kelimesini, Türkçeyi yeni öğrenen biri olsaydım muhtemelen hem telaffuzda hem de anlamlandırmakta çok zorlanırdım. Dağıtmayalım)
Bazen kendimi gözlemliyorum da sanki youtube'daki asıl bulunma amacım video içerikten çok yorum okumakmış gibi geliyor. Onunla ilk tanıştığımız zamanlarda, yani aşağı yukarı kuruluşundan (15 şubat 2005) 2015 yılına kadar falan yorum içerikleri çok da dikkatimi çekmiyordu. Ama son yıllarda insanların youtube'u biraz daha günlük gibi, dertlerini, özlemlerini, acılarını ve mutluluklarını paylaşmak için kullanmaya başlamasıyla daha hoş vakit geçirilir bir yer haline geldiğini düşünüyorum.
Buraya bir youtube klişesi bırakalım hemen;
"Yüz yıl sonra burası ölü insanların günlüğü olacak..."
Değişen bakış açımız...
Mesela önceden bir içeriğe ilk yorumu yapmak diye bir çaba varken, bugün içeriğin en beğenilecek, en yaratıcı yorumunu yapabilmek bir uğraş haline geldi.
Önceden resmi kanallar olmadığı/tescillenmediği için kiminle muhatap olduğumuzu bilmiyorduk. Şu an doğrudan içerik üreticisiyle bir etkileşime girebiliyoruz.
"Beğenin de bildirim geldikçe dinleyelim"cilerden, "şu diziden, bu filmden, şu videodan geldim"cilere kadar çok geniş yelpazede klişelere maruz kalıyoruz.
Geldik asıl konumuza. İki yaygın yorum tipinin çok ilgimi çektiğini fark etmemle birlikte o yorumlara ilişkin seçiciliğim de doğal olarak artış gösterdi. Bu sayede daha da gözüme batar hale geldiler.
Aslında bir youtube kanalım olsaydı da bu yazının bir kenarına linkini iliştirseydim ne güzel olurdu. Ama maalesef yok.
Hemen açıklayalım.
TİP 1 : "Kimse yokken biz vardık, o videodan, bu filmden, şu diziden gelmedik hep buradaydık"
Bu, başlarda fark edilmeyip sonradan keşfedilen, ilgi gören ve izlenmesi artan içeriklerde sık karşılaşılan bir yorum. Söylemek istedikleri ise şu, bu içerik çok değerli, sizler yeni keşfetmiş olabilirsiniz ama biz sizden fersah fersah önce keşfettik, en rafine zevklere sahip olan, değerli olanı fark etme becerisi olan biziz, siz ise yönlendirilerek yolunu anca bulan kuru kalabalıklarsınız.
TİP 2 : "kıçını başını açanlar 100 milyon izlenirken bu video 100binde kalmış. Asıl o kadar çok izlenmeyi bu video hakediyor"
Bu yorum da az izlenmesi kronik hale gelmiş içeriklerde görülüyor. Aynı rafine zevklere sahip seçilmiş kişiler devreye giriyor ve yine önce kendilerinin keşfettikleri harika içeriklerin bu kez de kuru kalabalıklar tarafından dahi fark edilememiş olmasına içerliyorlar. Aslında amaçları sizin bir an önce yönlendirilmeyle de olsa bu içeriğin kalitesini bir şekilde keşfedip buraya yığılmanız ve bunların da oraya "ilk biz vardık" yazma fırsatına erişmeleri.
İki farklı durum, iki farklı yorum ama aynı gayede buluşuyorlar. Her durumda ben merkezcilik hakim.
Bence youtube algoritması bunu bir veri olarak incelese güzel olur. Ben iki tip yorumu da aynı hesapların yaptığını düşünme eğilimi gösteriyorum. Yani aynı amaca hizmet eden, aynı kapıya çıkan ama farklı ifadelerle dile getirilmiş iki yorum söz konusu.
Farkındalık artırma seansımızın sonuna geldik. Yine bir klişeyle ilerleyelim; "alın bu düşünceleri ne yaparsanız yapın"
Okuduğunuz için teşekkürler.
Esen kalın.
Yorumlar
Yorum Gönder
Düşüncelerinizi akıcı ve anlaşılır bir dille ifade etmeye özen gösteriniz. Küfür ve kötü söz kullanmayınız.