2 Adımda Yeni Bir Günlük Tutma Yöntemi...

 


Merhaba,

bugün değişik bir günlük yazma metodundan bahsetmek istiyorum. 2023 yılıyla birlikte uygulamaya başladım ve kendim için faydalı bulduğumdan dolayı sizlerle de paylaşmaya karar verdim.

Yöntem aslında bir karışımdan oluşuyor. Birkaç farklı yöntemi bir araya getirerek günlük yazacaksınız fakat hemen korkmayın. Çünkü normalde olan biteni günlüğünüze yazmanız sizin de bende olduğu gibi zaman alıyorsa ve her yazınızın arasına haftalar giriyorsa çok faydalı bir yöntem olduğunu göreceksiniz. Ayrıca kolay da bir yöntem.

Fakat önce günlük yazma biçiminizin buna uyup uymadığına karar vermeniz gerekiyor. Ben olaylar günlüğü yazıyorum daha çok. Olan biteni tarihe kaydetmek adına yapıyorum. Kişisel, ailevi ve yakın çevre tarihi gibi. Çoğu zaman nesnel durum anlatan cümlelerle gelişiyor yazılarım. Bazen duygusal değerlendirmelerim de oluyor tabii ki. 

Eğer siz doğrudan duygusal ve düşünsel içeriklerinizde mürekkep bir günlük tutuyorsanız bu yöntem size pek uygun olmayabilir. Fakat şöyle bir faydası da olabilir. Yine sık sık günlüğünüze yazmakta problem yaşıyorsanız bu sorunu aşma konusunda size faydası olacaktır.

Peki bu nasıl bir yöntem?

Önce yılın günlerine numara vererek başlıyoruz...

Yılın tüm günlerine 1'den veya istediğiniz sayıdan başlayarak numara veriyorsunuz. Bu kolay ve basit bir şifre - değişken kullanımı olarak yer alacak. Bu, yöntemimin dışarıdan edindiğim ve bana ilham veren parçası. Barış Özcan'ın Youtube kanalında yıllardır yaptığı ve herkese anlattığı bir yöntem vardı "zinciri kırma". 

Hedef yılınızı belirleyip, o yıl zinciri hiç kırmadan gerçekleştireceğiniz davranış için bir takip çizelgesi vardı. Örneğin 2023'te zinciri kırma gibi. Ben o tabloyu kendi yöntemime uyarladım. Aynı zamanda zinciri kırma metodu için de kullanmaya devam ettim. 


Bunun gibi bir tablo oluşturup çıktısını alıyorsunuz. Buradaki sayılar yılın hangi günü olduğunu işaret ediyor. Siz olan biteni hızlıca unuturken, bu sayılar olan biteni hızlıca kayıt altına almanızı ve kısa notlarla olduğu gibi saklamanızı sağlayacak. 

Örneğin;

57- bugün ilk maaşım hesabıma yattı.
62-arabamın yağ bakımını yaptırdım.
68-annemin doğum gününü kutladık.

yazdınız ve kayıt altına aldınız. Sonra günlüğünüze yazmak istediklerinizin biriktiğine kanaat getirdiğiniz bir vakitte elinize bu sayıları yazarak not aldığınız kağıdı alıp göz atıyorsunuz. Ne kadar zamandır bir şeyler yazmadım ve bu süre zarfında yaşamımda neler olmuş bunu hızlıca görüyorsunuz. Gözünüzden kaçan bir olayın olma ihtimalini tamamen ortadan kaldırıyorsunuz. Genel başlıklara baktıkça o gün yaşananları tekrar hatırlayıp detaylarıyla ya da yazmak istediğiniz gerekli kısımlarıyla günlüğünüze aktarıyorsunuz. Bunu duygusal veya düşünsel durumlar için de uygulayabilirsiniz.


Bu yöntemin tarih atarak not almaktan farkı ne? Neden bir de sayılarla uğraşıyoruz?

Aslına bakarsanız bu bir tercih meselesi. Sonuçta elinize temiz bir kağıt alıp tarih atarak da aynı sıralamada notlar alabilirsiniz ve sonradan günlüğünüze aktarabilirsiniz. Ama ben bunun daha pratik ve nokta atışı bir yöntem olduğuna inanıyorum. Mesela tüm dijital imkanlara rağmen çoğu zaman o günün tarihini aklımızda tutmuyoruz. Bir yere tarih atmak gerekse önce telefon ya da bilgisayar ekranına bakılıp tarih bilgisi öğrenilip tarih atılıyor. 

Bu yöntemde ise içinde bulunduğunuz haftayı ve günü bilmeniz yeterli. Biten haftalara bitti işareti koyarsanız iş daha da kolaylaşıyor. Hangi haftadayız düşüncesi kalmıyor. Sadece günü bilmeniz yeterli. Mesela bugün 64 numaralı gündeyiz. İşin içine biraz da gizem katmış gibi oluyor. Bir sayı yazarak kenarına not alıyorsunuz ve bu durum sadece sizin için tarihi imliyor. 64 yerine kendi sayı tercihinize göre farklı ve hangi günü işaret ettiği sisteminizi bilmeyenler için daha belirsiz bir sayı da belirleyebilirsiniz.

Böyle durumlar için de ikinci bir tablo oluşturup sayı sisteminizin hangi günü işaret ettiğini kendiniz için kolay hale getirebilirsiniz.


Tabloda gördüğünüz 2023 yılı günlerine öyle sayılar verirsiniz ki bu tabloyu elinde bulunduran kişi dışındakiler onun tarihi hakkında hiçbir fikre sahip olamaz. Ben böyle bir gizemle uğraşmamak adına sıralı sayılar vererek yılın günlerini tercih ettim.

Uzun lafın kısası...

Ben günlüğüme uzun aralıklarla yazılar yazdığım için hiçbir olayı ıskalamamak adına bu yöntemi kendim için çok faydalı buluyor ve uyguluyorum. 1 ay boyunca her yaşadığım olay sonrası günlüğümü verin bana günlüğüme yazmam lazım düşüncesiyle gerilmek yerine, bu yöntemle aldığım notları 1 ayın sonunda anlamlı bir bütün haline getirmeyi tercih ediyorum.

Ayrıca ilk tabloda, Barış Özcan'ın zinciri kırma metodunu da uygulayabiliyorum. Örneğin sabahları erken kalkmak, her gün aksatmadan diş fırçalamak, sigara içmemek vs gibi hedeflerimi gerçekleştirdiğim her gün için o günü işaret eden sayının kenarına bir çarpı işareti bırakıyorum. Böylece hem gözümün önünde biriken başarılı zincir halkaları oluşuyor hem de günlüğümü daha etkili bir şekilde yazmayı başarıyorum.


Son bir hatırlatma: Neden günlük yazmalıyız?

Kişisel tarihinizi kayıt altına almak için günlük yazmalısınız. Eğer başarabilseydim her anımı kayıt altına almak isterdim. Düşüncelerimi, kararlarımı, eylemlerimi her şeyi. Mesela rüyalarımı da bir rüya günlüğüne kaydetmek isterdim ama maalesef henüz bu konuda girişimde bulunamadım. 

Günlük yazmak geçmişte kalan olayları tüm detaylarıyla hatırlamanıza olanak sunar. Bunun yanında geçmişteki düşünce yapınızı denetlemenizi ve geçirdiğiniz değişimi başkalarından işitmeyi beklemek yerine kendinizin keşfetmesini sağlar. Verdiğiniz tepkilerin, aldığınız kararların ne kadar doğru ve yanlış olduğunu ilk elden kendiniz değerlendirir, ona göre yol çizersiniz.

Benim en sevdiğim günlüklerim şimdilik askerdeyken tuttuklarımdır. Evet herkes askerlik anılarını hatırlar, resimleri vardır onlara bakar, az çok askerlik yaptığı mekanı anımsar. Fakat ben kişilerin isimlerini, komutanların isim ve rütbelerini, bulunduğum birliğin genel yapısını, gün gün hava durumunu, bayram günlerinde neler hissettiğimi, içime kasvet çöken anları, orada yaşadığım sıkıntılı anları, mutlu anları, gün saymanın sayfa sayfa anlamını, kısacası oraya dair her şeyi kaydettim. Hangi gün çarşı iznine çıktığımı, çarşıda ne yaptığımı, birliğe saat kaçta döndüğümü bile satır satır biliyorum. Bunları bilme lüksüne sahip olmak, askerde yanımda hep defter ve kalem gezdirmeme mal olmuş olsa da buna değermiş ve iyi ki yapmışım diyorum. 

Bunları bilmek ne işine yarıyor ki? Diye soranlar olacaktır. Evet inanın kişisel bir tatmin duygusu yaşatmak dışında hiçbir işe yaramıyor. Gerçekten başka bir faydası yok. Sadece, mutlu olabilmek için kös kös oturmak ve zaman geçirmek dışında vakit ve emek ayırıp bunu yaptığım için kendime minnet duyuyorum o kadar. 

Okuduğunuz için teşekkür ederim.


Esen kalın.


Yorumlar

Popüler Yayınlar