Askerlik Sonrası İşsizlik Maaşı

Merhabalar Arkadaşlar.

Askerlik görevimi yakın zamanda ifa edip tekrar evime dönmüş bulunmaktayım. Askerlikle ilgili de bir şeyler karalamak istiyorum fakat biraz zaman geçsin bunu öyle kaleme alacağım.

Askerden döndükten sonra, askerlik görevi sonrası haklarımız var mıdır varsa nelerdir diye sağa sola sorup, çevrimiçi araştırmalar yaparken fark ettim ki yeni askerlik yasasıyla birlikte askerlik dönüşünde işsizlik maaşı alınabiliyormuş. kaynak1 ,  kaynak2 , kaynak3



Tabii ki bir takım şartlara bağlamışlar. Onları da sıralayalım.

1-son 3 yıl içerisinde 600 prim günü
2-son 120 gün içinde kesintisiz prim ödenmiş olması
3-terhis sonrası 30 gün içerisinde başvuru şartı
4-işten ayrılışınızın sgk'ya doğru kodla bildirilmiş olması. (askerlik sebebiyle ayrıldığınızı bildiren özel kodun giriş yapılmış olması gerekiyormuş. Eğer iş veren bu kodu girmemişse şikayet edip gerekli düzeltmeyi yaptırabiliyoruz)

Ben askerlik sonrası işsizlik maaşı alabilmek için 30.10.2019 tarihinde İşkur'a fiili olarak başvurdum. Başvurumun 10-15 gün içerisinde değerlendirilip bana bildirileceğini söylediler. Birkaç gün içinde de terhis belgemi getirip ibraz etmemi istediler. Ben de bu bilgiyle eve dönmek için binadan çıktığım anda işkur mesaj atıp "işsizlik ödeneği almaya hak kazanamadınız" şeklinde yanıt vermiştir. Işık hızıyla.

Yapılacak işlemleri yukarıda sıraladığıma göre konuyla ilgili kendi hikayem üzerinden birkaç şey söylemek istiyorum.

Öncelikle son 3 yıl içerisinde 600 gün prim konusu dışındaki diğer tüm kriterleri karşılıyorum. Son üç yıl içerisindeki prim günü sayım da 563 gün. Yani ıskaladığım gün sayısı 40 gün bile değil.

Ölçütler bellidir. İşkur'u bu konuda suçlayacak değilim. Bir kural vardır ve kargaşa çıkmaması için bu kurala uyulur. Ben de işime gelse de gelmese de bu kurala uymak durumundayım.

Fakat işsizlik maaşı almak için son 3 yılda hiç çalışmamış biri ile son 3 yılda 563 gün çalışmış birini ayırmanın ölçütü bu şekilde mi olmalıdır? Yani son 3 yılın 1.5 yıldan uzun bir kısmını çalışarak geçirmiş bir kişinin mi paraya ihtiyacı vardır yoksa zaten son 3 yıldır hiç çalışmamış birinin mi?

37 prim günü eksiğim olması, şöyle değerlendirilemez miydi? Mesela son 3 yılda 600 prim gününden 30 gün eksiği olanlar en fazla 6 ay işsizlik maaşı alabilir. Son 3 yılda 600 prim gününden 60 gün eksiği olanlar en fazla 3 ay işsizlik maaşı alabilirler. Bu makul bir talep değil mi?

Sonuçta hepimiz genciz ve zaten yaşamımızın geri kalanını inşa edebilmek adına iş sahibi olmak için çalışıyoruz. İşkur'un ve işsizlik maaşının üstüne yatmak gibi bir planımız mevcut değil. Bizi sadece askerlik dönüşü 1 veya 2 ay idare edebilecek bir ücrete ihtiyaç duyuyoruz. En azından bilinçli vatandaşların bu şekilde düşünüyor olması gerekiyor.

Bu sebeple benim şahsi görüşüm, İşkur'un bu konu üzerinde daha yapıcı ve yardımcı olucu adımlara yönelmesi gerektiği yönündedir.

Bu konudan muzdarip olanlar veya daha detaylı bilgiye sahip olanlar yorum aracılığıyla iletişim kurabilirler.

Okuduğunuz için teşekkür ederim.

Esen kalın.

Yorumlar

Popüler Yayınlar