İzmir ulaşım sisteminde yeni dönem: "ilk iki aktarma ücretli"

Merhabalar arkadaşlar. 

2019 kasımında, İzmir'de belediye otobüslerinin dış yüzeyine reklam alınması kararı hakkında birkaç şey karalamıştım. Bugün de aslında sadece tarihe not düşmek adına bir şeyler yazmak istiyorum. Yani şöyle bir dönüp baktığımızda İzmir ulaşımı konusunda neler olmuştu diye görmek istersek, burada derli toplu bulunsun istiyorum.

Evet 2019'da gündeme gelen reklam konusu uygulamaya koyuldu. Birçok otobüsün dış yüzeyi reklamlarla kaplanmış durumda. Umarız Fil'in adını bile belirleme konusunda halka danışma ihtiyacı hissetmiş olan belediyemiz, bir gün ulaşım konusunda yapmış olduğu değişiklikleri de vatandaşa danışabilmeyi, istişare edebilmeyi becerir.

ULAŞIM İÇİN SON ALINAN KARAR NEDİR?

Tunç Soyer yeni durumu twitter hesabı üzerinden halk ile paylaştı.

tunç soyer twit https://twitter.com/tuncsoyer/status/1293897025331789824





Şimdi şöyle bir sorum var. Bu ulaşım zammından halk rahatsızsa, önceki sistemi daha çok benimsemişse ve önceki sistem verilerine göre belediye mantıken daha çok kar ediyorduysa, o halde bu yeni durumun kime faydası var? Yani önceden sadece %37'lik bir kitle aktarma yapıyorsa ve kısacası büyük çoğunluk aktarmadan faydalanamıyor ve tam ücret ödüyorsa bu durum belediye için karlıdır. E vatandaş da bu durumdan memnun ve yeni sistemi mantıklı bulmuyor. O halde niçin "%63 gibi bir grup yeni sistemle daha ucuza ulaşım olanağı bulacaktır" şeklinde bir cümle kuruluyor?

Hesaplayalım.

Yeni sistem devreye girmeden önceki kural;
tam biniş 3,56 tl
aktarma süresi:90dk
aktarma: 90 dk içinde ikinci ve diğer tüm binişler ücretsiz (her biniş sonrası 5er dakikalık koruma mevcut)

Buna göre işine 2 araç ya da 3 araç değiştirerek giden bir vatandaşın cebinden toplamda 3,56 tl ücret çıkıyordu. Çünkü sadece ilk biniş için ücret ödüyordu.

Yeni sistem ile hesaplayalım;
tam biniş: 3,46 tl
aktarma süresi: 120dk.
aktarma: 120 dk içinde ilk biniş 3,46tl, 1.transfer 50 kuruş, 2.transfer 50 kuruş. (her biniş sonrası 5er dakikalık koruma mevcut)

Buna göre işine iki araçla giden vatandaş 3,46 + 0,50=3,96 tl'ye, üç araç değiştirerek giden vatandaş 3,46 + 0,50 + 0,50 = 4,46tl ödeyecek. 

Hazır olun, bu yeni sistemin %63 gibi bir grup için çok daha ucuz ulaşım anlamına geldiğini iddia ediyorlar. 

Bu ülkede en kolay şey insan aklıyla alay etmektir. Ve bu durum herhangi bir siyasi görüş veya duruş ayırmaksızın her partide mevcut olabilmektedir.

Bu sistemde tek bir kar var. O da 1 adet araç değiştirerek gideceği yere ulaşan insanlar için. Normal duruma göre 10 kuruş kardalar. Fakat İzmir ulaşımı öyle bir dizayn edildi ki, aktarma yapmadan bakkala dahi gidemezsiniz. 

Kısacası, bazıları zam kavramını güncelleme olarak ifade ederken, bazıları da indirim olarak tanımlamaya çalışıyor.

Ayrıca 5-7 ve 19-20 saatleri arasında %50 indirim uygulandığı söylenen halk taşıt sisteminin de işçiye bir fayda sağladığını düşünmemekteyim. Şimdi bu mantığa göre evden 6buçukta çıksanız, ve akşam işten 7 de çıksanız anca faydalanabilirsiniz. Bu durumda da ya her gün mesai kaldığınız bir işiniz vardır (zira çok uzun saatler çalışmış olmanız gerekir bu saatler arasında işe gidip geliyorsanız), ya da işe çok erken gidip, işten erken çıksanız bile 2 saat oturup halk taşıt uygulamasını beklemeniz gerekir. 

Bu konunun işçiye fayda sağlamasını isteyen kişi, kurum, kuruluş, saat aralığını sabah 6-8 ve akşam 17,30-18,30 yapar. Böylece herkes halkçı belediye nasıl olurmuş görür.

Kısacası "var mı" var demek için yapılmış bir uygulamaya benzetiyorum.

İzban'da yaşanan zam krizinde top Ulaştırma Bakanlığı'na atılmıştı. Biz değil, zammı onlar yapıyor denmişti. Bugün zammı kim yapıyor?

ÖZETLERSEK

Zam muhakkak olacaktır. Makul oranlarda, Eshot'un yeni araç alımı, yakıt, yedek parça, bakım, onarım, garaj, temizlik, personel giderleri vs muhakkak var. Belki sayamadığım daha birçok kalemde gideri var. Bunların karşılanması gerekiyor. Ancak gün gibi aşikar olan bir zam konusunu, indirim ve halka fayda gibi cümlelerle ifade etmeye çalışmak kesinlikle doğru değil diye düşünüyorum. 

Giderlerimiz şu'dur. Gelirimiz de budur. Bu sistemin kendini iyileştirerek devam edebilmesi için yapılması gereken makul ücret artışı da budur. Vatandaşlarımızı bu konuda bilgilendiriyoruz. Yapılacak itirazlar da göz önünde bulundurulacak ve değerlendirilecektir dersin. Olur biter.

Okuduğunuz için teşekkür ederim.

Esen kalın.

Yorumlar

Popüler Yayınlar