Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik Vatandaşın internet ilanlarını yasaklıyor mu?

Öncelikle yazıya geçmeden düz mantık kurmanızı istiyorum. 

Eğer bu yasa emlak alım satım ve kiralamasında, internet ilanlarını sadece emlakçıların verebileceğini öngörüyor olsa, vatandaşı emlakçılara komisyon vermeye zorladığı için mantıklı olmaz. Ve iptali amacıyla belki binlerce başvuru olur. Ayrıca interneti düzenleyen, yani sanala el atan gerçeğe de düzenleme getirir ve kimse emlakçıya komisyon vermeden evinin camına kiralık veya satılık ilanı dahi asamaz. Sizce bu durum mantıklı mı?

Image by mohamed Hassan from Pixabay 

En baştan söyleyeyim, bu yönetmelik normal sade vatandaşın(yani emlakçılık yapmayan, bu işten komisyon almayan) malını satmasını ve kiralamasını engellemiyor.

Peki bu yönetmelik neyin nesidir?


Bu yönetmelik neyi düzenliyor aşağıda açıkça okuyabilirsiniz.



İlgili yönetmeliğe buradan ve şuradan ulaşabilirsiniz arkadaşlar. Bağlantılardan biri sizi mevzuat bilgi sistemine, diğeri ise doğrudan resmi gazete yayınına yönlendirecektir.

Yönetmeliği birkaç kez okudum. İçeriğinde internet ilanlarıyla ilgili herhangi bir ibare bulamadığım gibi, ayrıca sade vatandaşın kendi malını internet üzerinden alıp satmasına ve kiralamasına yönelik bir düzenleme de göremedim. Yönetmeliğin girişinde bulunan kapsamıyla ilgili açıklamayı tekrar okuyalım;

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, tapu kütüğüne kayıtlı olsun ya da olmasın taşınmaz alım satımı ve kiralanması ile tapu işlemlerine aracılık eden, taşınmazla ilgili danışmanlık ve yönetim hizmeti veren gerçek veya tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların mesleki faaliyetlerini, yetki belgesinin verilmesi, yenilenmesi, askıya alınması ve iptaline ilişkin usul ve esasları, taşınmaz ticaretiyle iştigal eden işletmelerde aranan şartları, bu işletmelerin faaliyetlerine ilişkin yükümlülüklerini ve Bakanlık, yetkili idareler ile ilgili diğer kurum ve kuruluşların taşınmaz ticaretine ilişkin görev, yetki ve sorumluluklarını kapsar.

Metnin vurguladığım bölümünün tamamı TACİR yani ticaret yapan gerçek ve tüzel kişileri tanımlıyor. Bu madde içerisinde TACİR adıyla tanımlanan kişi, bu işi aracılık etmek, danışmanlık etmek gibi yöntemler aracılığıyla para karşılığı yerine getiren tüzel ya da gerçek kişidir.  Yani kendi evinizi internet üzerinden satmak ya da kiraya vermek istediniz diye sizin adınız TACİR olmuyor. Zira siz kendi evinizi satarak ya da kiraya vererek bir aracılık ücreti almıyor, bu anlamda bir ticaret yapmıyorsunuz. Siz doğrudan malınızı ya karşı tarafa satıp bedelini alıyorsunuz ya da malınızı karşı tarafa kiralayıp, kira bedelini tahsil ediyorsunuz. Ama ben size evimi sattım/evimi kiraladım, hadi bana aracılık ücreti de ver derseniz, işte o zaman adınız yasada belirlenmiş olan TACİR'e dönüşüyor ve yetki belgesi sahibi olmanız gerekiyor.

Alım, satım ve kiralama gibi işlemler, bunu ticaret olarak yapmadığımız( yani aracılığından, danışmanlığından, yönetim hizmetinden para kazanmadığımız, bunu meslek olarak icra etmediğimiz durumlarda) mülkiyet hakları doğrultusunda zaten Anayasal olarak güvence altındadır. O sebeple bu yasa sade vatandaşın alım ve satımına bir kısıtlama getirmiyor. 


Bu yönetmeliğin asıl amacı ne?


Bu yasanın asıl amacı bıtırak gibi üremiş olan işinin ehli olup olmadığı belirsiz tabela emlakçısı güruhun önünü alabilmektir. Böylece eğer alım satıma aracılık etmek, komisyon almak, danışmanlık ücreti almak vs gibi işler aracılığıyla ticaret yapacaksan, gerekli eğitimleri alacaksın, yeterlilik belgeni asacaksın ve bu işi öyle yapacaksın. Ben dükkanı açtım, kapıya da emlakçı yazdım, hadi ben emlakçıyım dersen olmaz. Diyor devlet.

Aşağıda haber başlıkları ve bağlantılarını paylaştım. Bunlar bu ülkenin ünlü haber sitelerinden birkaç tanesi. Ya yönetmeliği okumuyorlar, ya bilerek böyle haber yapıyorlar ya da ben bu yönetmeliği baştan aşağıya yanlış anlıyorum demektir arkadaşlar. Başka açıklaması olamaz.



‘Sahibinden’ devri sona eriyor: Yetki belgesi olmayanlar internetten kiralık ya da satılık taşınmaz ilanı veremeyecek


Emlakçıları zengin etme yasası… Kiralık satılık ilanı yasaklandı



Bu Tarihten Sonra Sahibinden Satılık ve Kiralık Ev İlanları Verene 25 Bin TL Para Cezası ve Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi Geliyor!


Kaynak: https://www.emlak365.com/emlak-haberleri/bu-tarihten-sonra-sahibinden-satilik-ve-kiralik-ev-ilanlari-verene-h30191.html

Resmi Gazete'de yayımlanan yasal düzenlemeye göre, bundan sonra kendi evini kiralık ya da satılık olarak ilan vermek isteyenler 25 bin lira para cezası alacak. Konut kiralama ve satış ilanlarını sadece emlakçılar verebilecek.


Ticaret Bakanlığı'nın emlakçılarla düzenlediği çalıştayda Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği’nde değişiklik yapılmasına karar verildi. Bu değişikliğe göre, internet sitelerinde vatandaş emlak satışı yapamayacak, siteler sadece Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi olan kişileri satıcı olarak kabul edecek.



YASAL UYARI



Bu yazıda kaleme aldıklarım tamamen şahsi düşüncelerimdir. Hukukçu değilim. Yönetmelik maddelerini tekrar tekrar okuyarak kendi çıkarımımı yaptım. Siz de aynı yönetmeliği yazının başında vermiş olduğum bağlantılardan kolaylıkla okuyabilirsiniz. Yönetmelik maddeleri içerisinde doğru algılayamadığım ya da vakıf olmadığım tanımlamalar olabilir. Bu sebeple yazdıklarım geçersiz olabilir. O yüzden bu yazının %100 doğru olduğu iddiasında değilim. Yazıyı fikir vermesi açısından kaleme aldığımı bildiririm. Yazı içeriğinin dayanak noktası olarak kabul edilip ona göre pozisyon alınması sizler açısından hukuki sorunlar doğurabilir. Bu sebeplerden ötürü, lütfen yazıyı bir fikir içeriği olarak okuyunuz ve kararlarınızı yetkili kişi ve kurumların açıklamalarına uygun olarak alınız.

Okuduğunuz için teşekkürler.

Esen kalın.





Yorumlar

Popüler Yayınlar